Lokalizacja gier komputerowych: Berlineo poznaje docelowych odbiorców cyfrowej rozrywki
B icon

Lokalizacja gier komputerowych: Berlineo poznaje docelowych odbiorców cyfrowej rozrywki

Oceń:
/ Aktualna ocena: 5

Lokalizacja gier komputerowych: aby móc efektywnie lokalizować treści, czy to oprogramowania, gier czy innego kontentu, trzeba dokładnie poznać target - czyli osoby, do których dany produkt jest skierowany. Jeżeli chodzi o lokalizację gier wideo najlepszą okazją ku temu są największe w Europie targi gier komputerowych. A dokładnie rzecz ujmując Gamescom odbywające się w Kolonii. W tym roku nie mogło zabraknąć na nich ekipy Berlineo.

Kim są osoby, dla których główną rozrywką są gry wideo

Pierwszym mitem w tej kwestii jest twierdzenie, że do grona graczy zalicza się głównie osobników płci męskiej. A z całą pewnością nie dotyczy to Polski, gdzie zgodnie z badaniem Polish Gamers Research 2015 ponad połowa graczy to kobiety (53%). Najnowsze badania przeprowadzone w Niemczech w 2016 roku wskazują, że 43% graczy stanowią kobiety. Prawie połowa wszystkich graczy w Polsce - niezależnie od płci - to grupa wiekowa w zakresie od 15 do 24 roku życia. Na podstawie tych podstawowych informacji można już stworzyć obraz typowego gracza. Jednak są to wyłącznie dane statystyczne. Nic nie zastąpi spotkania w cztery oczy. Dlatego też wybraliśmy się na targi Gamescom w Kolonii. Nasze spostrzeżenia i wnioski różnią się troszkę od tego, co sobie wcześniej wyobrażaliśmy. Ale nie ma co wyprzedzać faktów. Zacznijmy od samego początku - od planu i organizacji wyjazdu oraz zakupu biletów.

Plan podróży do Niemiec na Gamescom narodził się spontanicznie, jakieś 2 tygodnie przed datą rozpoczęcia eventu. Ku naszemu zdziwieniu niektóre rodzaje biletów były niedostępne. Zdziwienie rozpłynęło się w tłumie odwiedzających wędrujących ulicami miasta w kierunku obszaru targowego. Na to wydarzenie zjechali się gracze z całej Europy. Nasz plan był prosty: kupujemy bilety (online), pakujemy plecaki, zabieramy aparaty i jedziemy do Kolonii.

Wejście na główną ścieżkę komunikacyjną prowadzącą do hal, w których swoje "stoiska" mieli najwięksi producenci gier komputerowych na świecie, ponownie wywołało nasze zdziwienie. Zrozumieliśmy też problem niedostępności biletów.

tragi gier komputerowych

Gracze, czyli ...

... maniacy, którzy potrafią przejechać całą Europę, aby kilka dni wystawać w kolejkach ustawiających się pod maszynami, na których można zagrać w gry, które jeszcze nie zostały wydane. Pod pojęciem maszyny kryją się oczywiście komputery o ogromnej mocy obliczeniowej, na których żadna gra nie "zatnie się" przy najwyższych detalach. Choć nie we wszystkich przypadkach były to najnowocześniejsze PC'ty. W strefie family & friends bardzo dużą popularnością cieszyły się stare platformy - komputery, konsole oraz automaty do gier mienionych lat. Komputery Commodore 64, Amiga 500 oraz 1200, cała paleta urządzeń marki SEGA, stare blaszaki i wiele więcej. Wbrew pozorom stanowiska do grania w oldskulowe gry nie były okupowane przez graczy starszego pokolenia.

konsole do gier Kolejki ustawiały się nie tylko przy konsolach. Flipery i automaty do gier cieszyły się również dużym wzięciem. Pamiętacie Space Invaders? Ta wydana prawie 40 lat temu gra nadal zachwyca i przyciąga graczy. Również tych najmłodszych. automaty do gier

Przechodząc obok stanowisk i kącików poświęconym starym grom i platformom nie sposób nie przypomnieć sobie starych dobrych czasów. Dużych komputerów zintegrowanych z klawiaturą, ogromnych czytników dyskietek, które są większe niż dzisiejsze komputery typu mini PC, czy nieergonomicznych joysticków, które były przyczyną odcisków na palcach.

nieergonomiczny joystick

Niestety ergonomia urządzeń peryferyjnych (myszek, padów, klawiatur czy joysticków) oraz stanowisk "pracy" dla graczy raczkowała, a w polskich realiach wręcz nie istniała. Dziś na zachodzie cały osprzęt do grania, a w tym również meble (fotele, kanapy, nakładki, podstawki, podkładki itd.), to prężnie rozwijająca się branża.

meble dla graczy

Dziedzina przemysłu, która jak każda inna korzysta z usług dostawców tłumaczeń. Głównie w zakresie lokalizacji materiałów marketingowych, tłumaczenia instrukcji obsługi czy korespondencji handlowej.

Lokalizacja gier komputerowych

Lokalizacja gier komputerowych to bardzo istotna kwestia, ponieważ gracze są na całym świecie. Dlatego też twórcy gier przywiązują do lokalizacji tego typu materiałów dużą wagę. Niejednokrotnie od jakości przekładu zależy wrażenie graczy oraz przyjazność tytułu.

Poza tym, że wszystkie gry mają wersję angielską, to lokalizacje wykonuje się pod kątem kilku najważniejszych języków, takich jak: hiszpański, chiński, portugalski, niemiecki, japoński oraz rosyjski. Oczywiście wszystkie wysokobudżetowe produkcje są lokalizowane na inne, mniej popularne języki. Każdorazowo należy uwzględnić wszystkie specyficzne dla danej kultury uwarunkowania, aby zapewnić graczom najwyższy poziom rozrywki. Trzeba bowiem pamiętać, że gracze to nie tylko uczniowie czy studenci, ale w dużej mierze dobrze zarabiający pracownicy biurowi. O ile ci pierwsi pewnie przymknęliby oko na drobne niedociągnięcia, to ci ostatni mają wyższe wymagania. Rozrywka komputerowa to bądź co bądź kosztowna zabawa, dlatego warto zadbać o klientów. Profesjonalna lokalizacja gier komputerowych oraz materiałów promocyjnych to jeden z tych aspektów, na które producenci kładą duży nacisk.

Skontaktuj się
z nami

Napisz do nas

Wyślij do nas zapytanie ofertowe - z chęcią doradzimy oraz przedstawimy konkretne rozwiązania dostosowane do określonych potrzeb.

Zamknij

Napisz do nas

Nie wybrano pliku
* wymagane
Zaznacz, aby kontynuować